EAN-faktura
Hvad er en EAN faktura?
Forskellen på en normal elektronisk faktura og en EAN-faktura er, at der altid skal være virksomhedens reference og et 13-cifret EAN nummer skrevet på den pågældende faktura.
En EAN faktura bliver ikke på samme måde sendt via mail i form af en pdf eller via post, men bliver i stedet afsendt via elektroniske tekststrenge (OIOUBL-format som det mundret kaldes i fagsprog). Dernæst bliver fakturaen indlæst i et økonomi- og godkendelsessystem.
Alle offentlige instanser har et EAN nummer og modtager kun EAN fakturaer, så hvis du sender en normal faktura afsted til dem, bliver den afvist.
Hvad er et EAN nummer?
EAN står for “European Article Numbering”. EAN nummeret er kundens elektroniske identitet og består af 13-cifret tal. Da alle numre er unikke bruges nummeret til at identificere afsender, køber, modtager, leverandør, sælger, producent, betalingsted, leveringssted, butik, interne afdeling mm.
Hvad med EAN faktura i privat virksomhed?
Hvis du ønsker det, kan du godt forsøge at sende en EAN faktura til en privat virksomhed, men det kræver, at de accepterer det. Hvis de er registreret i NemHandelsregistret, som det kræver for at sende og modtage EAN faktura, kan du finde deres ID nummer der. Og alternativt kan man kontakte virksomheden direkte for at få oplyst deres nummer.
Som privatvirksomhed kan man vælge at bruge sit CVR nummer til EAN nummeret. Nogle virksomheder har også flere EAN numre til deres forskellige afdelinger.
På nogle punkter kan det være en stor fordel for en privat virksomhed at bruge EAN faktura:
- Færre fejl → Simple manuelle tastefejl kan gøre en faktura ugyldig, og med en EAN elektronisk faktura undgår du dette og undgår spildarbejde.
- Lettere og hurtigere → Få optimeret cash flow, forretningsvækst og afstemning af konti, da EAN-fakturering gør behandlingen af faktura hurtigere og lettere.
- Mere sikkert og direkte → Der er en grund til, at det offentlige bruger EAN faktura. Det er mere sikkert, og øger tilliden, fordi der er færre fejl forbundet med det.
Hvordan sender jeg en EAN faktura?
Hvis du har et regnskabsprogram kan du sende en EAN faktura gennem dette. Og hvis programmet ikke har den funktion, kan du bruge Erhvervsstyrelsens hjemmeside virk.dk som kan hjælpe dig. Du kan også gøre det meget nemmere for dig selv ved at bruge Corpay One’s services. Vi kan samle din økonomihåndtering et sted og hjælpe dig med at skabe overblik og mere vækst.
Betal EAN faktura på en nem og hurtig måde med Corpay One
Corpay One hjælper dig som revisor, bogholder eller virksomhed med at betale fakturaer langt hurtigere og nemmere via vores automatiske bogføring og alt-i-en-betalingsplatform.
Vi tilbyder løsninger til din fakturahåndtering, så du undgår manuelt arbejde, og i stedet for lader det køre på autopilot. Corpay One overtager dit arbejde med at behandle faktura og gør det korrekt, effektivt og automatisk - hver gang. Vi kan hjælpe dig med betaling af EAN faktura og ligeledes “normale” fakturaer. Du kan læse mere om det her.
Ønsker du hjælp med at effektivisere andre opgaver inden for bogholderi i dit firma, kan vi hjælpe med det hele, så din virksomhed i stedet kan fokusere på det, som skaber værdi for jer.
Spar tid og penge med Corpay One’s digitale og automatiske bogføring - opret dig gratis!
Vil du vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig ved hjælp af Corpay One’s automatiske og intelligente betalingsløsning, som kan bogføre alting automatisk for dig og sende det til dit regnskabsprogram? Så klik på dette link og lær mere eller book en gratis demo, og se hvor let bogholderi kan være! Vi glæder os til et produktivt samarbejde med dig!
Vores team sidder klar til at vise dig, hvor let og automatisk Corpay One kan gøre dine leverandørbetalinger. Book en tid, så viser vi dig mulighederne.